• HOME
  • FOTO'S
    • Wolken, zonsopkomst- en ondergang
    • Winter 2005-2006
    • Winter 2009-2010
    • Winter 2010-2011
    • Winter 2011-2012
    • Winter 2012-2013
    • Herfstfoto's
    • Landschappen
    • Dieren
    • Winter 2016-2017
  • SNEEK
    • Foto,s uit Sneek
      • 400 jaar Waterpoort
      • Carnaval 2015.
      • Waterskibaan ???
      • Veldmúzen
      • Waterskiën Potten
      • Niemand wist van kwikflesjes in magazijn Sneker school.
      • Nieuws uit Sneek
    • Foto's oud Sneek
    • Rolling Home Koningsdag 2016
    • Dodenherdenking 2016
    • foto,s oud Sneek 2
  • GOËNGA
    • Nieuws uit Goënga
      • Aanleg, zwem- en klúnsteiger
      • Eenden bij Goënga zijn de weg kwijt.
      • zwemsteiger Goënga
      • Zwemmen in Goënga
      • Sloop en herbouw boerderij fam. de Jong Goënga.
      • Kappen bomen in Goënga
      • Wiltsje fan Peazens
      • Bomen kerkhof snoeien
      • Nieuwsfoto´s Goenga, aktueel
        • Bezoek Museum vooe Nostalgie en Techniek.
      • Wielrennen Goënga
      • Veenhuizen
      • Pauperfontein in Goenga 2018
      • Optreden BlueSunday
      • Bezoek Museum
      • Jaap Mulder en sons
      • Trio Bauke van der Woude
      • Brug Pollehout
      • Het blijft maar half vier.
      • Dorpsreis Maasvlakte
    • Verhalen uit Goënga
      • Sundagse konsternaasje achter ut orgel in Goenga.
      • Ut kleine dorpke Goënga.
      • De oude kerk van Goënga
    • Foto's Goënga
      • Mist in Goënga
      • Hekwerk Goënga
      • Sport en hobby e.d.
      • Dorpsfeest Goenga 2009
      • Dorpsfeest Goënga 2012
      • 'Dorpsfeest Goënga -juni-2013'
      • Dorpsfeest-2013'
      • Dorpsfeest 2014
      • Luchtfotos Goënga
      • Oudjaar 2014
      • Dorpsfeest Goënga 2015
      • Foto,s Kerk
    • Oud Goënga
      • Oud Goenga voor 1945
      • Oud Goenga na 1945
    • Foto's Goënga's heden
    • Wat Goënga beweegt
    • Restauratie klok en toren
  • VERHALEN
    • Bekende Sneekers
      • Bertus Poiesz
      • Gerben van der Hoek
      • Dieter Steneker, un bysondere Sneker
      • De Blinde Koopman
      • Arie van Dijk, alias Arie de Bokser
      • De Heering Karre
      • De Sperkhemmer ijscoman
      • Foar ut eest op è fiets
      • Un Sneeker stadsgids
      • Kleine Sjorske.
      • Douwe Hoekstra.
      • Ut soeppansje
      • Ut aanrecht fan Harm de Wit.
      • Steven Gerlofs.
      • Freerk Piso
      • Van der Veen.
      • De mannen van Van der Werf.
      • Frekie ter Schuur.
      • Fan u trap ou fallen.
      • Kiepe eikes ( Sikke Procéé )
      • De sterke Steven Gerlofs.
    • Sneeker Ferhalen
      • De oprichters fan de V.H.S.
      • 10 jaar foarsitter van de Feriëniging Historisch Sneek e.o.
      • ‘Bomaanslag’ Sneek ferijdeld
      • De beerput.
      • De handelsreiziger
      • De jachttiid.
      • De kleine selsstandige fan Sneek.
      • De skatgravers
      • De Sneeker skipper
      • Sneek 24 september 2008.
      • Herinneringen.
      • Ut was un echte Sneeker
      • Twee paar brune ogen op u Ylsterkade.
      • Groatsander merke foar kersttiid.
      • De accoya breuge van Sneek.
      • Ut jonge muske
      • Woënsdagmiddag’s in u wintertiid.
      • De winter van 1963 “ De Vissers ”
      • Herinneringen aan pake Kees en beppe Trijn van der Werf.
      • “Klompen”
      • De winter van ’47
      • Dec. 2012. De ‘wildplasser.’
      • Foetballe bij Sneek.
      • Bankrovers
      • De Sneeker Shantys ( met un knipoog )
      • Koarddaanse.
      • De eerappelbak. ( Fan Tony Selva )
      • .De Eierbreuge
      • De Woudfaartsbreuge, of andes seit:
      • 400 jaar Waterpoat 1613-2013.
      • Ut kleine dorpke Goënga.
      • Ut tillefoandraadsje.
      • Ut dwerggeitsje
      • Sinterklaasintocht.
      • Bij ut onderwiis
      • Koekje bij de koffie? Cees Veenstra.
      • Eeuwige jeugd. Cees Veenstra
      • 1955. Bij de baas. Cees Veenstra
      • Kleine Sjorske.
      • Douwe Hoekstra.
      • Gerben van der Hoek. Cees Veenstra
      • Bertus Poiesz Cees Veenstra
      • Beste Sneekers,
      • Een nieuwe lente.
      • FERSAMELAARS. 1998 -- 2008 ( 10 jaar V.H.S. e.o.) Cees Veenstra
      • Jan de Wit, bijgenaamd “Akkerdekwak”. Cees Veenstra
      • Hij hiet Harm.
      • Boadskappen
      • Oans roeiboat. Cees Veenstra.
      • Sukelade, apenoaten en kuch.
      • De kermisbokser "Rocky Montana".
      • Ane peardsje
      • Vodden en oud pepier ophale.
      • Sannes, de tonnenman
      • De "stoalen"dominee's fiets
      • Ferslaafd!!
      • Meiboom en pannenbier.
      • Besunuge
      • Oarlog in ut Sperkhem
      • De "ferdwenen"bromfiets van Markus v.d.Meulen.
      • Ferhúze
      • Rooie bessen
      • Folktúntsjefolk
      • Rietskyters.
      • Een wandeling door Sneek
      • De fabrieksdirecteur
      • De onbreekbare haarkam.
    • Myn Jongesjaren in Sneek
      • Rond negentienhonderfyftug in ut Sperkhem.
      • Oans slaapplakje in de “Zwijgerstraat”
      • Boadskappen
      • Oans roeiboat.
      • 1955. Bij de baas. Cees Veenstra
      • Sukelade, apenoaten en kuch.
      • 1945. Ut emmerke melk.
      • Okke, myn kraai
      • Swemme
  • GEDICHTEN
    • Nooit begrepen.
    • De hazen en de vos
    • Ut gefoël fan un Sneeker.
    • Het landschappelijk sterfhuis rondom Sneek
    • Foarjaar 2007
    • Een nieuwe lente.
    • Voorjaarskriebels
    • Het dorp Goënga
    • Even omsiën
    • Oade an è jareche Waterpoat
    • Ode aan de jarige Waterpoort
    • Een wandeling door Sneek
    • De kerk van Goënga
    • De kerkklok van Goënga
    • Het blijft maar half vier.
    • Gedicht torenklok
    • Corona virus
    • Corona virus 2
  • LEZINGEN
    • Lezingen over Oud Sneek
  • GASTENBOEK
  • LINK WEBSITE GOENGA
  • POPKOOR FLAIR SNEEK
    • Flair nieuwjaarsreceptie 2015
    • Flair nieuwjaarsreceptie 2017
    • Optreden Flair in Parkflat 2017
    • Antonius Ziekenhuis
    • Nieuwjaarsreceptie 2018
  • SCHILDERHOBBY

75 foto's

  • De WIND SURF, het grootste zeilcrousejacht ter wereld. Lang 187 m. 5 masten en 2500 M2 zeil. Breed 20m. Diepgang 5m. 7 dekken. Snelheid 10 à 15 knopen.( 1 knoop = 1 zeemijl = 1852m.5 sterren restaurants aan boord. 163 bemanningsleden. Rederij  WINDSTAR CRUISES
  • Naam: HELLESPONT ALHAMBRA. Gebouwd in 2001. Vlag Marshall  Islands. 380 m lang o.a. Breedte 68 meter.  Diepgang 24,53 meter. Dubbelwandige tanker. Type schip: ULCC. Ultra large  Crude  Carrier. 441.893 ton. Eigenaars: OSG Overseas Shipholding Group.
  • Grootste kraanschip ter wereld van Heerema. Afmeting dek: 220 lang x 102 meter breed.  Voorzien van 8 poten die van 15 tot 33m diep kunnen ankeren in de zeebodem. 175 meter hefhoogte met 20.000 ton.Er is plaats voor 400 personen.  Naam van het schip: “SLEIPNIR” (paard met 8 benen ).Semi- subversible crane. Bouwjaar 2019. Werf: SEMBCORP Singapore.  Helikopterdek Chinook
  • Kraanschip “ THIALF” van Heerema. Hefvermogen 14.200 ton. Lengte 165,3 x 88,4 meter.Hijshoogte 95 meter boven het werkdek. 736 personen. Helidek voor Boeing Chinook 234.
  • Chinook type 234.  57 personen + 10 ton vracht, of hefvermogen aan lier 12,7 ton. Lang 16 meter, hoog 5,8 m. Leeg gewicht 11,151kg. Brandstof 3825 kg. Max. gew. 24.494 kg
  • Momenteel het grootste containerschip ter wereld. DE Gülsün van MSC. Het schip is 399,9 m lang en 61,5 m breed en kan 24000 TEU containers vervoeren. Laadvermogen 228.149 ton.
  • De  MSC ZOE die boven de Waddeneilanden een deel van zijn lading verloor. Bouwjaar 2015. Laadvermogen 199272 ton. 19.224 TEU. 395 meter lang en 59,08 meter breed. Vlag Panama. IMO nummer: 9703318. Roepnaam: 3FQA. MMSI: 352757000. ( in 2015 het grootste schip )
  • Overzichtsfoto van de rondreis per bus over Maasvlakte   1 en 2 van de Rotterdamse haven op woensdag 27 november 2019. (Folderfoto haven Rotterdam)
  • Overzicht van de rondreis per boot over Maasvlakte 1 en  2 van de Rotterdamse haven op woensdag 27 november 2019. (Folderfoto haven Rotterdam)
  • De dag begon met regen en donkere wolken boven de  haven van Rotterdam. Kranen en windmolens tekenden      zich dreigend af tegen de wolkenluchten boven de Maasvlakte.
  • Schoorstenen braken hun rookpluimen de lucht in,  vervuilende auto’s mogen sommige terreinen niet op rijden.
  • Eindeloos veel kranen laden  en lossen automatisch de voor de kade liggende schepen.
  • Ook liggen boten, hier de tanker PETRONORDIC uit Nassau in de wacht om gelost te worden.
  • Tientallen kranen staan paraat om de enorme containerschepen te laden of te lossen.
  • Voor de wal:  COSCO Shipping Galaxy. 399,9 meter lang,  58,6 meter breed, 197,902 ton.   21.237 containers       van 20 feet.   Varen onder de vlag van Hong Kong. Diepgang ± 15,5 meter
  • Duistere foto met duistere opslagtanks waarin vloeibaar gemaakt gas is opgeslagen.
  • Tijdens het laden van de containers wordt het containerschip van brandstof voorzien.
  • Overzicht van het havengebeuren, met een schip van COSCO SHIPPING aan de kade.
  • Olietanks - en gasopslag tanks staan rij aan rij op de Maasvlakte bij Rotterdam.
  • Op de wal diverse opslag loodsen van transportbedrijven. Links het blauwe pand van RHENUS logistics
  • In een keer 16 kranen voor de lens. Rotterdam trilt van bedrijvigheid.
  • Bulkschip de “STENA IMPERATOR” voor de wal in de Maashaven.
  • Het kraanschip  “SEAWAY STRASHNOV” van Gusto MSC   voor de wal in de Rotterdamse haven. De kraan aan boord kan 5000 ton tillen.
  • De MSC DESIREE voor de wal in Rotterdam. Bouwjaar       2017. 299,92 meter lang en 48 meter breed. 192,802 ton. Diepgang 10,6 meter.
  • Containerschip de “SEAGO” van Seagoline  uit Bremerhaven tijdens het lossen van het schip.
  • Stootwil aan stuurboord met een diameter van ruwweg 3,5 meter doorsnee.
  • Detail van de havens aan de Maasvlakte te Rotterdam.
  • Geheel geladen steekt het schip ongeveer 16 meter diep. De havens zijn 20 meter diep.
  • Het kraanschip SEAWAY STRASNOV van Gusto MSC voor de wal in Rotterdam. De kraan aan boord kan 5000 ton tillen.
  • Containerschip DESIREE wordt door 2 sleepboten naar de wal geduwd.
  • Aan de voorzijde  is een tweede sleper bezig om de DESIREE naar de wal te duwen.
  • Duizenden containers liggen hier opgeslagen en te wachten op verder transport.
  •  De sleepboot  SD “Shark” (2008) duwt aan de  achterzijde de DESIREE naar de wal. De sleepboot lijkt   hier klein, maar is 32 meter lang en 12 m breed. Duwkracht 225 ton
  • “Klein”, maar dapper. Deze sleper van 32 meter x 12  meter breed duwt de  Desiree met een kracht van 225 ton met de boeg naar de oever.
  • MSC PHOENIX. Vlag Monrovia- Liberia.  80270 ton.  299,95 meter lang x 40 meter breed Bouwjaar 2003. Diepgang 12,5 meter.
  • Donker weer boven het havengebied bij de Rotterdamse  Maasvlakte. Kranen tekenen zich scherp af tegen de nog na lichtende lucht.
  • Deze betonnen kolos bevat vloeibaar gemaakt gas evenals zijn mede genoten.
  • Koelwater wordt terug de haven in gestroomd en vindt zijn weg naar de Noordzee.
  • Opslagtanks voor vloeibaar gemaakt gas staan netjes in  de rij. Elk tank kan 180.000 m3 gas herbergen. De  gezamenlijke kosten van deze drie tanks waren 1 miljard  euro. Ze zijn gebouwd voor het geval Rusland de  gaskraan  dicht draait. De voorraad dekt dan 20% van Nederland.
  • “Kleine “ binnenvaart schepen vervoeren de containers verder landinwaarts.
  • Kranen staan als soldaten in de rij. Zij laden of lossen de containerschepen al naar gelang de behoefte bepaalt.
  • Kijken , kijken en nog eens kijken. Je zit niet elke dag op een boot in de Rotterdamse haven.
  • De Maasvlakte, van voren tot achteren boordevol energie
  • Voor de wal een kleine containerboot van MAERSK, een maatschappij uit Denemarken.   Zij zijn de grootste ter wereld in containervervoer.
  • Via een stelsel van trappens kun je in de top van de  kranen komen. Dit is nodig voor reparatie en onderhoud van kabels en katrollen.
  • De GALAXY (2019) van maatschappij COSCO SHIPPING  tijdens het lossen van een deel van de lading. Het   schip is 399,90 meter lang, 58 meter breed en kan 21237    containers van 6m vervoeren. Het vaart onder de vlag van Hongkong.
  • Ook hier wordt tijdens het lossen van de containers het schip volgetankt met brandstof.
  • Het anker aan de voorzijde van de GALAXY meet ongeveer 2x2 meter. Er zit aan iedere kant een
  • Geheel geladen steekt het schip ongeveer 16 meter diep. De havens zijn 20 meter diep.
  • Ook deze binnenvaartschipper zal zijn vracht het land in voeren
  • Deze sleepboot MERCURIUS gaf even een plaagstootje  weg. Had vast van rondvaartboot gehoord dat er Friezen aan boord waren. ( zie ook Friese vlag op sleepboot )
  • Bijna tousché, een grapje van de sleepbootkapitein.
  • Ja, ook in Rotterdam moet de schoorsteen roken.
  • De containerschepen van de maatschappij CNA CGM en COSCO SHIPPING gebroederlijk achter elkaar aan de laad- en los wal in de havens van de Maasvlakte.
  • Ook de petrochemische industrie laat zich gelden op de 1e en 2e Maasvlakte.
  • Kleumende Goëngaster’s op het dek van de rondvaartboot over de havens van de Maasvlakte.
  • Ondanks de kou en regen trotseren de Goëngaster’s de  elementen en blijven aan dek om te genieten van het   schouwspel van de enorme tankers en containerschepen die te zien zijn.
  • In de verte zagen we hem al liggen, maar met de boot komen we dichterbij de PETRONORDIC. Hier laad hij een deel van zijn olievoorraad over op kleinere binnenvaartschepen.
  • Met zware kabels wordt de mammoettanker op zijn plaats gehouden.
  • Hier worden de “masten” voor de windmolens verder  afgewerkt zodat ze daarna gecoat kunnen worden,  waarna ze op divers plaatsen in zee geplaatst kunnen worden.
  • Het ‘neusje’ van de tanker PETRONORDIC van dichtbij  bekeken. Het schip is 234 meter lang en 42 meter breed.   Diepgang 12,4 meter. Het vaart onder de vlag van de Bahamas.
  • Dorpsgenoot Bart maakte foto’s met zijn mobiele  telefoon. Ook hij genoot van deze prachtige boottocht  door de havens van de Maasvlakte en van de  containerschepen die net zo lang zijn als het dorp waar je woont
  •                          Wachten op de dingen die gaan gebeuren. 
Meerder segmenten liggen klaar voor verdere behandeling of transport
  • Met deze kleurige kraan worden de windmolen segmenten  op de schepen getakeld.Wat een kleurtje al niet kan doen in deze vaak somber aandoende omgeving.
  • De MOGENS MAERSK bouwjaar 2014 voor de wal. Het  schip is 399.00 meter lang en 59 meter breed. Het kan  18340 containers van 20 feet vervoeren en vaart onder Deense vlag.
  • Natuurlijk wil je als wereldhaven ook de grootste windmolen binnen je grenzen hebben. Hier is hij dan: 120 meter hoog.
  • Ook China is ruim vertegenwoordigd in de haven van Rotterdam. Hier de YANG MING.
  • De YM WHOLESOME van Yang Ming in de haven van Rotterdam. Lang 368meter, breed51 meter.  14.080 containers van 20 feet. Laadvermogen 145.502 ton. Diepgang 13 meter. Vlag: Hong Kong
  • De MOGENS MAERSK, met als thuishaven Hellerup in vol ornaat, 23 containers breed.Het schip is 399,00 meter lang en 59 meter breed. Er gaan 18.340 containers  aan boord.
  • MAERSK LINE is de grootste containervervoerder ter wereld. Zij varen onder Deense vlag.Het schip is gebouwd in het jaar 2014. IMO nummer 9632090. Draagvermogen 194.849 ton
  • MOGENS MAERSK is een van de vele schepen die de Denen met gepaste trots op de wereldzeeën hebben varen. Zij zijn een van de weinigen die dat onder eigen vlag doen.
  • De MOGENS MAERSK van voren gezien. Het torent hier ± 32 meter boven het water uit.
  • Grote binnenvaartschepen liggen zij aan zij te wachten totdat zijn geladen worden om hun vracht het land in te brengen. Deze schepen variëren van 1500 tot 2000 ton of meer.
  • Rotterdammers zijn een trots volkje. Nu ze niet meer de grootste overslaghaven ter wereld zijn, hebben ze de grootste windmolen ter wereld in de Maashaven staan. Hij is 120 m hoog.
  • De rondvaart zit er op. We gaan in de late zonnestralen van boord om de terugreis te aanvaarden. Een diner staat in Tollebeek op ons te wachten.

Foto's

Dorpsreis Maasvlakte

Start Up van 7 niet door mij gemaakte foto's van de momenteel grootste schepen op aarde. Foto's en kort reisverslag van de dorpsreis van Goënga op 27 november 2019 naar de 1e en 2e Maasvlakte bij Rotterdam. Aan de reis werd door ± 45 personen deelgenomen. Met ontzag werd gekeken naar containerschepen die langer waren als het dorp Goënga.